Grietine in actie: “Mijn eerste reanimatie ooit was bij dezelfde patiënt”

Grietine in actie: “Mijn eerste reanimatie ooit was bij dezelfde patiënt”

Het is iets na half drie als de HartslagNu app afgaat. Dat weet Grietine nog, omdat ze net haar kinderen van school heeft gehaald. “Ik stuurde ze meteen naar binnen. Mijn kinderen weten inmiddels wel hoe laat het dan is”, vertelt ze. Even later komt ze in actie bij een reanimatie in haar buurt, met de AED van Pulse4all. Op locatie ontdekt ze iets bijzonders: “De eerste reanimatie die ik ooit meemaakte, was bij dezelfde patiënt.”

Grietine is verpleegkundige en is daarnaast, net als haar man, al jaren burgerhulpverlener. Gemiddeld heeft ze zes keer per jaar een AED-inzet, schat ze zelf in. Dit was haar tweede inzet met de AED van Pulse4all, die ze nu ruim een half jaar heeft. 

De hele toko verbouwd

“Ik heb direct de AED gepakt en ben met de auto naar de locatie gegaan. De patiënt was net terug van het hardlopen. Eenmaal thuis, viel hij neer. Toen ik daar aankwam, herkende ik hem van mijn allereerste reanimatie”, vertelt Grietine, nog steeds enigszins verbaasd. 

Daar aangekomen neemt Grietine de leiding. “Waar het slachtoffer lag, was het heel krap. Er stond een hele grote tafel, dus ik kon er niet bij. Vlak voor mij was er iemand binnengekomen zonder AED, dus ik heb hem de AED in handen gedrukt en gezegd: plakken”, vertelt Grietine op nuchtere toon.

“Daarna zei ik: we moeten ruimte maken. Die tafel opzij en alles aan kant, want de ambulance moet erbij kunnen. Zo hebben we de hele toko verbouwd”, legt ze rustig uit. 

Het wijst zich vanzelf

Tijd voor paniek is er op zo’n moment niet. “Het gaat allemaal op adrenaline. Gewoon doen. Je weet hoe het werkt. Je weet hoe je die elektroden moet plakken. Dus in principe wijst het zich vanzelf.”

Degene die aan het reanimeren was, heeft uiteindelijk de schok gegeven. Grietine heeft geholpen met het tempo bij de reanimatie. “Er is één keer geschokt. Daarna ademde de patiënt weer”, vertelt ze. 

Daar doe je het voor

Inmiddels is de patiënt in kwestie weer thuis en heeft hij een pacemaker gekregen. “Toevallig zag ik hem nog van de week voor ons huis langslopen. Dat was mooi om te zien, want daar doe je het voor. En het voelt goed om te weten dat iemand het gehaald heeft, mede dankzij jouw hulp.”

Ze is er blij mee dat ze af en toe hoort hoe het met een patiënt gaat. “Veel andere burgerhulpverleners hebben kinderen die op dezelfde school zitten. Dus je komt elkaar tegen. Dan vraag je, heb jij iets gehoord? Zo gaat het vaak.”

Iedereen kan hem gebruiken

Het hebben van een eigen AED is voor Grietine als burgerhulpverlener een uitkomst. “We zitten hier vlakbij een supermarkt waar een AED is. Maar ‘s nachts zit die achter gesloten deuren. Dan moet je omrijden en dat kost te veel tijd. Nu we er zelf één hebben, kunnen we veel sneller met de AED ter plaatse zijn.”

Eenmaal ter plaatse is duidelijkheid volgens Grietine het allerbelangrijkst. “Je moet weten wie wat doet. Een AED geeft die duidelijkheid. Je zet hem aan en het wijst zich vanzelf. Iedereen kan hem gebruiken. Je plakt de elektroden en volgt de instructies. Adviseert hij een schok, dan druk je op de knop. Dat is prettig werken.”

Meld je aan

Ook de samenwerking met Pulse4all ervaart Grietine als prettig. “Je kunt gewoon een mailtje sturen, inloggen en het wordt direct geregeld. Na zo’n inzet heb je binnen twee dagen weer een andere AED op tafel staan.”

Tot slot vraag ik haar nog wat ze wil zeggen tegen anderen die overwegen om burgerhulpverlener te worden, maar twijfelen. Daarin is Grietine meer dan duidelijk. “Als jou iets overkomt, wil je ook geholpen worden. Dus als je een reanimatietraining hebt gehad, meld je aan. Je kunt er levens mee redden.”